Friday 26 April 2013

What are my activities onboard?


Most of my friend tertanya-tanya and wondering...
Apa agaknya aktiviti aku atas kapal... :)

Quick info:
It will takes a week frm Bintulu Port to Japan, therefore pelayaran pergi balik will be 2 weeks, mcm tu jugak kalau ke Korea, China..except to Taiwan, it will normally takes about 3 - 4 days aje, so pergi balik will be seminggu jugaklah...consider dekat la kalau kapal gi Taiwan, and btw Taiwan is one of my fav port to shop, heheeeee....
Shipboard service utk DH normally 4 months, cuma sekarang ni aje ada special skit, kami belayar cuma 1 month plus :D ... Thanks to MISC, kikikiki

Mcm ni lah rutin aku...
Bangun pagi, after breakfast...kemas bilik blablabla...then, samaada i do some reading ( mostly novel, mags and etc... Tak larat nak list kan ) selagi boleh baca, aku baca aje :)
Lunch break at 12.00pm to 1pm....so aku lunch with hubby around that time...
Siap je lunch, sambung lepak kat bilik..while DH sambung keje mcm biasa...
Routine petang aku tgk dvd, segala macam movie..kalau nak lagi best, aku layan karaoke kat bilik sorang2, syiok sendiri aje walaupun suara tak lah semerdu Ziana Zain, se-rock Ella atau retis lain :P tapi ada aku kesah??
To kill my extra time, actually super extra time...aku main games, or buat je apa2 yg patut...yg bestnya, kerja laundry boleh siap in less than 2 or 3 hours, tapi kadang2 aku simpan baju yg nak fold utk disiapkan next day, memandangkan kalau aku siapkan the same day, nnt the next day aku tak tahu nak buat apa? Boleh mcm tu? Memang duk kat kapal takde kerja...and actually steward boleh buat semua, kemas bilik, basuh baju, vacuum bilik, cuci toilet...but since aku takde aktiviti, aku take over semuanya...well, aku ngan DH pun takdelah cerewet sgt semua nak disiapkan, mana yg kami boleh buat sendiri, we will do it by ourself...takyah demand sgt hokeh?

Sekejap je dah petang....kalau rajin aku akan turun masak2, and lepas tu lepak sama2 ngan other officers and engineers kat saloon ( tempat lepak para officers n engineers, bukanlah seperti saloon rambut yg macam korang bayangkan :P)
Ataupun, aku n DH akan layan movie kat bilik...2 3 movie kalau larat, kalau tak buat movie sendiri, EH?!!! :P
Nampak mcm bosan je routine atas kapalkan? Tapi alhamdulillah, aku ok je...kene terima hakikat life atas kapal tak sama mcm kat darat, bila atas kapal kami tido awal, takdelah nak tido pukul 3am ke apa, lepak kat kat mapley sampai embun turun :P..kat kapal, mostly pukul 10.30pm semua org dah masuk cabin masing2...
Walaupun ada yang kata, bosanlah atas kapal, tak dpt lepak kat klcc, tak dpt tgk movie, tak dpt gi karaoke...tak dpt makan itu ini....
Hellooooo...silap ye....kami ada tu semua, tapi dengan cara kami :) lagi menarikkan?
Tengok movie? Kiteorg pun layan movie dgn screen besar, tapi taklah mcm kat tgv, mbo, golden screen cinema semua tuuuu, tapi kami happy jugak :)
Karaoke? Setakat karaoke tu jgn cakaplah, plus karaoke atas kapal free, takyah kene bayar mcm kat Red Box atau karaoke 'jamban' tu, kikiki...melalak la ko sampai hilang suara, melalak la sampai 4 pagi, takde sape nak bising, yang penting esok kerja macam biasa yeeeee? No MC, no emergency leave, NO NO NO....
Kalau bab makan? Jgn ceritalah, kalau cerita mesti korang terliur...tapi jgn la nak request yg melampau pulak...nnt kene campak kat laut ;P nak?
Kat mana pun kita berada, yang penting kita sesuaikan dengan keadaan...bila kita tahu nak sesuaikan dengan keadaan, tempat dan masa, in shaa Allah kita akan sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada...:))

Tak semua org berpeluang nak belayar dan segalanya ditanggung :)
DH selalu kata 'only the best man can be at sea, and only the best women can be with the best man'... :) aku? SENYUM LEBARRRR :D


Love
Linda
Onboard the good lady, PZS

1 comment:

  1. Rinduuuuuu kapal, syiok dok relaks dengan husband... :-)

    ReplyDelete

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...