Saturday 27 April 2013

BBT and Me

Memandangkan since Dec last year aku dah ber-BBT , sampai sekarang Fertility Monitor (FM) dah macam kawan baik aku, mana je aku pergi...holiday, balik kampung, belayar...aku takkan tinggal FM... :)

Ada yang kata leceh nak ber-BBT ni, atau ada yg kata susah, and selalu terlupa nak amek suhu..and ada yang kata tak tahu mcm mana nak ber-BBT...
Sebenarnya, tak susah, tak leceh, kalau kita dah praktikkan hari2... ;) mula2 je rasa macam leceh sikit...bila dah jd routine, senang aje ;)
Kalau terlupa, yes...aku pun kadang-kadang ter-LUPA, kikikiki....

Ingat lagi masa mula2 nak start ber-BBT, aku PM yana kat FB and tanya dia macammana nak start, honestly she is a good teacher though!
Dia kat Penang, aku kat Shah Alam...dgn teknologi masa kini, sekejap je aku reti ber-BBT, takdelah terror mana, tapi...basic thing aku paham :) thanks to Yana...i owe u bebehhh :))

First thing first, kene sign up kat Fertility Friend, lepas tu kene ada termometer yang dua decimal, sbb lebih accurate compare to termometer biasa :) so, syarat penting ber-BBT, ecehh syarat2 plak? Ok, ni lah syarat simple aje :)

PENTING : suhu mesti diambil pada waktu yang SAMA setiap hari :))

1) amek suhu masa mula-mula bangun tido, - jgn bangun g toilet, jgn bercakap2, jgn buat apa2 kerja dulu...bila terjaga je, terus capai termometer ( dinasihatkan letak termometer tahap boleh dicapai dgn mudah tanpa perlu bergerak2 lebih)

2) letakkan termometer di bawah lidah, ini yg biasa aku buat...and kalau boleh hari2 di tempat yang sama, maknanya bila harini letak bwh lidah sbelah kanan, esok dan hari seterusnya jugak, letak sebelah kanan.... :) get it?

3) bila dah dpt suhu, boleh tulis kat paper or mana2 sebelum log dlm fertility friend...:)

4) mesti cukup tido at least 3 jam, let say tak cukup tido, dalam fertility friend tu bolehlah korang 'tick' pada ruang berkenaan...

5) dalam Fertility Friend tu nanti korang masukkanlah data2 yang perlu, macam Cervical Mucus ( CM) , supplements, etc...

Apa pentingnya record BBT ni?

Mudah aje jawapannya...for natural family planning...

Ber-BBT bukan setakat untuk tahu bila kita ovulate, fertile, etc...kita juga boleh paham our own body...dgn BBT jugak kita bole tahu bila kita period (especially to those yang period kacau bilau :) ) best kan? Kita juga boleh tahu either kita pregnant or not, atau kita akan miscarriage, bla..bla..blaa....

Some people may say,
'alah, buat apa la nak ber-BBT ni sebab aku tahu bila aku period'
Or 'leceh la, nak period tu period je la....'
Or 'takyah tahu bila ovulate, kalau ada rezeki tu ada la....'
Atau...'takyah BBT pun aku pregnant aje'...

Ok2, macam2 org macam2 pendapat..takpe...

Memanglah tak kisah bila nak period ke tak, bila ovulate atau tak (i'm referring to those yang period teratur)..tapi nampak tak, if let say kita tahu bila kita nak ovulate, kita dah boleh plan, i'm talking about natural planning...so if let say, kita nak jarakkan kehamilan...so kita kena tahu bila kita ovulate..so that bila masa ovulate and fertile, kene elakkan bersama suami, sebab masa fertile dan ovulate chances tinggi utk preggy...
Lainlah pulak utk mereka yang period tak tetap dan tak teratur dan sedang berusaha keras mendapatkan zuriat...dgn menggunakan BBT chart, kita akan tahu bila waktu fertile dan ovulate dan chances tinggi utk preggy, masa tu la kita pulun habis-habisan, kahkahkahkah! Selebihnya kita serahkan pada Allah...kun fa ya kun....:)

Prnh aku terbaca satu discussion ntah group apa ntah...
Anak dia dah 3 ke 4 orang semuanya perempuan, so dia tanya petua macammana nak dptkan baby boy pulak...best pulak bleh request2 mcm ni, tp utk org mcm aku yg susah nak preggy ni, aku tak kisah...boy or girl, aku terima aje rezeki Allah...:) yang penting sihat dan sempurna sifat, in shaa Allah...
So macam2la petua yg keluar...well actually no harm of trying, mana tahu petua tu menjadi kan? :) cumanya, dgn BBT chart jugak antara salah satu cara to plan...selain dari faktor keturunan, yadayadayadaya....whatever...

Mungkin ada yang kata...mungkin ok....

Suami aku sharp shooter, senang je nak dpt baby boy....
Atau...
Family aku memang ramai lelaki, so senang je ni...

Ok back to Bbt Issue, dgn bbt ni...bila kita tahu waktu kita O , 3 days before and waktu O , adalah chances tinggi nak dptkan baby boy, and 1 week after O chances to get baby girl is high...tapi kene ingat, kita usaha, selebihnya Allah yang tentukan.. :)

Nampak tak betapa seronok ber-BBT ni...jom join sekali?
Kalau ada apa2 yang tak clear, email aje k?


Love
Linda

No comments:

Post a Comment

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...