Thursday 14 November 2013

Langkawi, entry yang tertangguh...

Assalamualaikum sisters...:)


Akhirnya....selamat sudah holiday trip ke langkawi dengan member2 yang lain...total semua sekali 12 adults and 4 kids.  Memang meriah sangat, sebab yang pergi semua 'satu kepala'..yang paling best bab makan, sebab semua pun 'hantu' makan!

Trip ni dh lama dirancang since reen preggy lagi, maknanya dah 7 bulan lepas la kot start kiteorg plan nk gi langkawi.. tup tup sekejap je dh bulan 11..mula2 nak pergi 3 hari 2 malam..tapi rasa mcm skjp sangat, so akhirnya we decided to stay for 4 hari 3 malam.   Macam lama je 4 hari kat Langkawi, macam takde apa je nk buat kat sana...tapi...4 hari kat sana so far memang cukup and penuh aktiviti...tu pun bermandi manda kat laut pun tak sempat..dapat mandi sekejap je 1 jam lebih, aduiii rugi woo..dah la resort yang aku duduk dekat/berhadapan dengan laut, tapi aku tak sempat nk terjun laut....so mungkin ada alasan untuk pergi lagi next time? Hahahaha!

Sebelum pergi, kiteorg dah siapkan budgeted expenses per couple utk 4 hari 3 malam kat sana, so senang la nak start menabung before the actual date.  Expenses tu termasuk lah sewa 1 kereta + 1 van (pregio), fuel utk 4 hari + duit makan.  Kitaorg buat pool money utk duit makan, so let say per couple bayar rm100, so 6 couples dah rm600, and kite manage with that rm600, kalau let say tak cukup kita tambah lagi..alhamdulillah, semua pun ok and agree dengan cara macam tu.  So tak lah bila kat sana, makan satu meja tapi bayar asing2..nmpk macam awkward pulak..ntah, tapi kalau gi jalan2 in a group, aku lebih prefer buat pool money..:)

Bilik hotel awal2 aku dh reserved.  Atas cadangan Jay, kiteorg pilih utk stay kat Langgura Baron Beach Resort, memang sangat dekat dengan airport and chenang beach.  Masa awal2 call Langgura tu, receptionist tu kata, tak boleh nk booking awal and dia suruh aku call next time.  Aku risau kalau2 resort tu dah penuh sebab tu la aku nk booking awal.  Selalunya kalau aku dengan DH pergi langkawi, we will stay kat Berjaya Resort, jauh dari Chenang Beach, and kawasan tu a bit isolated.
2 minggu lepas 1st called tu, aku call lagi...kali ni staff langgura cakap bilik tak cukup...sebab kami ber-6 so semua pun nak bilik deluxe.  Alamak! Macam mana nih? takkan la nk stay kat resort asing2 mcm tak syiok la pulak...aku cari idea...hah! cuba booking online...rezeki, memang rezeki bila booking through beeagoda ke website ape ntah, aku pun tak ingat...the best thing is...aku dpt reserved 6 bilik deluxe! yehaaaa...on the spot dapat confirmation num..ok bab bilik kat sana nnti dh SETTLE :)

Camy and Wanda try carik best rate utk sewa van dan kereta...aikk kenapa dah ada van, and then sewa kereta lagi?  ye lah, bag kiteorg banyakkkk...bayangkan ada 6 family, dengan 4 family ada kids, well, tahulah barang2 utk anak2 kan byk...lagipun lebih selesa, tak berhimpit2 penuh satu van..tu baru orang je, nnti kalau dh singgah2 sana sini, mesti ada nak beli apa2..mesti tak cukup ruang nnti..alhamdulillah, sekali lagi kami dapat harga sewa utk van dan kereta yang memuaskan, actually below budget price..wow! Kebetulan Madi ada pakcik kat sana, so total utk van (pregio) + kereta (avanza) = RM250 per day.

Bilik deluxe kat Langgura Baron Resort, RM160 per night, ada dua katil besar, bilik ada bathtub, ade aircond, ada kipas, so dengan rate RM160 per night tu kiteorg rasa memang berbaloi :)

Tempat2 must visit kat langkawi memang kiteorg tak lepaskan peluang utk pergi..cuma kali ni tak dpt nk gi Tasik Dayang Bunting walaupun dalam plan asal memang ada, tapi disebabkan cuaca haritu tak elok, so kiteorg cancel aje..lagipun aku dh pernah pergi tasik dayang bunting tu..maybe next trip la pergi lagi..

Shopping? Biasalah kalau kat Langkawi mesti shopping coklat dengan barang2 rumah (pinggan mangkuk, pisau, sudu, set tefal, set correlle, set noritake and all that).  Memang untung kalau beli kat Langkawi, sebab harga dekat KL quite expensive utk set noritake atau tefal.  Utensils Tefal pun kat Langkawi baru RM19.90, tapi kalau kat KL RM40 (lebih kurang this price).  So good buy right? :))



outdoor photoshoot a night before balik @ Awana Porto Malai, Langkawi

Trip to Underwater World, Langkawi - All of us

berfikir-fikir, next trip nk pergi mana?  Aku suggest utk pergi travel gune motor-home, sounds interesting right? Mungkin dh boleh start survey2 harga...:)


Love

No comments:

Post a Comment

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...