Sunday 24 November 2013

Tahun pertama perkahwinan, perlukah kita bersedih tanpa zuriat?

Assalamualaikum sisters :)

Harini duduk sorang kat rumah, sementara tunggu baju2 siap dibasuh, aku rajin pulak nk tulis pasal pengalaman tahun pertama perkahwinan.  Memang tak dinafikan, most of us bila dah mendirikan rumahtangga je, mulalah dah busy nk ada anak, kalau bukan kita sendiri yang bising nk ada anak, mungkin orang sekeliling kita dah sibuk2 tanya bila nk ada baby, cepat2 lah ada baby, blablabla...stress tak? ye..kadang-kadang kita tak stress pun jadi stress dengan soalan-soalan yang kita sendiri tak tahu bila rezeki kita.

Next year tahun ke 8 aku and DH mendirikan rumahtangga..alhamdulillah kami masih bahagia, walaupun tanpa rezeki anak-anak.  Kalau orang kata atau bertanya..jawapan aku tetap sama, 'tolong sama-sama doa untuk saya, thanks'...aku pun tak sekuat ni masa mula-mula dulu..tak payah tahun pertama kawin la, hari pertama pun ada yang dh bunyi2, cepat2 la dapat baby...fine, aku amek tu semua sebagai doa orang sekeliling aku...terima kasih.  Tapi aku yakin, Allah takkan duga kita diluar kemampuan kita..korang yakin benda yang sama tak? so, kalau ada orang tanye2 jawap je lah seelok mungkin, memang kadang2 kita rasa sentap, ye lah kita pun manusia jugak, apa yg diyeorg expect kita nk jawab kan? kalaulah buat anak tu semudah macam buat rumah guna tanah liat, aku rasa anak aku dh sedozen kot? ahahaha...:P

Percayalah...i've been there..macam2 soalan orang tanye, dari aku rajin nk jawab, sampai lah aku potong je jwpn tu bagi ringkas...aku pernah sentap bila orang tanye, aku pernah sedih bila orang tanye, aku sedih bila dengar orang lain dpt baby, aku sedih bila pergi visit baby and hold baby tu...tapi sampai bila aku nk sedih? aku rasa tak fair untuk diri aku...Orang takde anak memang ditakdirkan untuk sedih ke? PASTI TIDAK! Orang yang belum ada anak kene sedih ke bila orang lain preggy? Bila orang lain mengandung dan mengandung lagi? bila orang lain tanye pasal anak? Jawapan aku:  NO! Kita tak boleh sedih, malah lebih baik kalau kita sama-sama kongsi rasa gembira tu, sama-sama kita doakan untuk mereka2 yang mudah mengandung, mungkin satu hari nnti kita pun akan rasa benda yang sama.  Allah tu tak pernah kejam...
Setiap tahun sepatutnya kita menghargai perkahwinan yang dah kita bina...kalau kita nk sedih dan stress, terasa hati dan sensitif dengan cakap2 orang perilaku orang terhadap kita secara langsung atau tidak langsung, aku rasa sangat tak berbaloi.  SANGAT.

Aku bukannya tiba-tiba dapat kekuatan utk tepis segala rasa sentap, atau segala rasa sedih.  From time to time, aku belajar fikir positif.  Aku fikir, mesti ada yang masih kurang dalam diri aku, yang aku sendiri tak pasti part yang mana, so aku kene improve satu2..when the right time tiba, aku yakin Allah mesti bagi rezeki, untuk aku dan untuk mereka yang belum dikurniakan zuriat, kalau bukan dari rahim aku sendiri mungkin dari rahim orang lain, dan aku berpeluang membesar dan mendidik dia macam anak aku sendiri. Dugaan dan ujian sekecil ini kalau kita tak mampu nk tempuh, mcm mana kalau datang ujian lagi besar tentang rumahtangga kita, tentang masa depan kita, tentang anak-anak kita?

Setiap tahun perkahwinan adalah tahun-tahun yang bahagia.  Ada anak atau takde anak bukan pengukur kebahagiaan perkahwinan yang kita bina.  Jangan terlalu cepat stress atau sentap atau sedih.  Fikirkanlah, especially bagi pasangan2 yang kawin2 terus nak ada anak, bila tak preggy bulan pertama, dah stress,...tunggu bulan kedua, pun tak preggy lagi..masuk bulan2 seterusnya terus sedih stress dan salahkan diri sendiri.  Pls stop doing that, janganlah sedih2..u should enjoy ur life berdua sementara masih belum dikurniakan zuriat.  Bahagiakan suami, bahagiakan family.  Peduli kata2 orang.  Jaga hubungan suami isteri, itu lebih penting.

Kita fikir, bila kita mengandung je, tamat dah soalan2 dari orang luar, atau dari orang sekeliling? arghhh tipu laaa..soalan orang takkan pernah habis...percayalah...dari korang mengandung, lepas tu korang bersalin, lepas tu korang ada anak, memang soalan orang sekeliling kita tak habis.  Jangan fikir, bila kita mengandung je, automatically soalan orang sekeliling pun TAMAT.   Memang tak mungkin..so takkan tiap kali orang tanye soalan kita rasa nk stress...banyak lagi benda lain yang kita kene fikir.  Mengandung bukan pengakhiran sebuah perjalanan kehidupan, terlalu banyak lagi yang kita kene tempuh, bersediakah kita?
Situasi macam ni selalu berlaku:

'eh bila ko nk tambah anak lagi, yang sulung dah 2 tahun?'
'anak ko semua lelaki, bila nk dpt anak perempuan pulak?'
'anak ko semua perempuan, kene dpt baby boy ni'

see, soalan takkan pernah habis.  :P

Daripada kita sedih atau stress fikirkan bila kita nk mengandung mcm orang lain, aku rasa lebih baik kita bersyukur dengan apa yang kita ada.  Cakap lebih mudah dari nk buat, tapi kalau tak cuba buat mcmmana korang nk tahu? kita asyik sedih memanjang, nk cuba positif pun susah....jadi, twist our mind.  Count our blessing instead of fikir benda sedih yang kita tak ada..  To be positive mungkin susah kalau kita dah terbiasa fikir negative, tapi tak mustahil kita boleh jadi positif kalau kita cuba.. cuba berkawan dengan kawan2 yang positif, jauhkan negativity dalam fikiran kita.  Tak perlu asingkan diri, sebab rasa diri ni kerdil dikelilingi mereka yang dah ada anak atau yang preggy.  Campur tiap majlis sosial yang ada, pergi kenduri kendara, pergi majlis2 gathering atau majlis2 birthday anak kawan atau sebagainya.  Kalau korang rasa dengan menjauhkan diri, korang jadi lagi kuat, ntahlah aku rasa tu bukan caranya.  Bila kita tak bercampur dengan orang kita akan lebih sensitif, sedih memanjang.  seriously memang rugi, and kita tak adil.  Be fair to ourself people.

Rugi...bila kita bersedih terlalu lama...rugi rumahtangga kita bila kita terlalu emo, sentap..enjoy puas2 hidup berdua, sometimes perkara-perkara yang tak terduga berlaku bila kurang berharap.  Alhamdulillah kita punya suami, punya keluarga yang supportive.  Cari alasan sendiri untuk kita kuat, jangan bagi peluang untuk orang buat kita sedih.  Jauhkan diri dengan orang-orang negative.  Be cool, :)


love

No comments:

Post a Comment

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...