Tuesday 22 October 2013

BBT chart

Assalamualaikum...

Kalau tak silap sebelum ni, ada jugak linda tulis entry mengenai bab BBT chart, the benefits and all that..
boleh refer kat sini: BBT and me

so kali apa kata kita tgk sikit bbt chart linda...

cycle kali ni agak panjang dari yang biasa...biasa 35days, tapi kali ni 41days...
few days ago, aku suruh pakar-pakar dlm membaca bbt ni tgk bbt chart aku...:)
kalau nk ikutkan bbt chart aku ni banyak lubang-lubang, ade lagi kawan-kawan lain
yang lebih gigih tak pernah langsung ter-miss amek suhu every morning...so, lepas ni aku kene gigih 
lagi...insyaAllah..

ok, jom tgk skit bbt chart ni...



gambar 1


ok, gambar 1 kat atas ni, bbt chart latest setakat ni...takde O line, takde coverline memandangkan certain data yang tak mencukupi..
info:
bulat2 atau dotted kosong sebab aku amek temperature pada waktu yang berbeza...:P
garis putus-putus tu pulak sebab aku tak amek suhu beberapa haritu...yg tu sebab aku demam, so aku tak plot, and aku tak record pun temperature aku...sebenarnya, tak jadi masalah kalau nk record, cuma dlm other info tu, kite kene isi yg berkaitan contohnya: fever, fatigue, etc




gambar 2

so now, kite refer kat gambar 2 ni pulak...sebenarnya ia adalah graf bbt yang sama seperti gambar 1, tapi....kenapa ada line merah? line merah berpalang?
ok, the other sifu of bbt, merangkap kawan aku jugak yg expert bab bbt ni, suh aku isi few data yg missing..iaitu tempt yang aku tak masukkan 10, 11hb....so bila aku cuba2 isi, jeng..jeng..jeng....
keluarlah line melintang paksi x, dan paksi y...garis merah yang tak putus2...kalau ikutkan aku O pada cd28, wow! kenapa? mungkin antara sebabnya aku punya kitaran haid yang panjang...tak sama macam sesetengah orang yang lain, normal kitaran haid adalah 28 hari..jadi O biasanya around cd12-cd14..korang tahu kan nk kire tarikh O korang? tak tahu? ermmmm...cuba tanya mr.google la yeh...:P

jadinya, harini 22/10 early morning...aku amek temp, it shows...36.43..and automatically bila suhu aku menjunam bagai ke dalam gaung, aku tahu...aku akan period...harini...secara rasminya bendera merah berkibar-kibar....:P

bestkan bila ber-bbt ni...bukan setakat boleh tahu bila akan period, bbt ni jugak boleh guna utk family planning...unless uolls memang tak kisah bila O atau tak O main hentam aje, ada rezeki, ada..takde cuba lagi..mungkin itu untuk orang yang senang nak conceive..tapi orang-orang istimewa macam kami ni...apa aje cara akan kami usahakan dlm usaha nk dapatkan zuriat...:) kami kene betul2 tahu bila waktu O, so that chances utk kami lebih tinggi, mudah2an...:)

harap2 lepas ni takde lagi garis putus2 tu, kalau boleh taknk lagi ter-miss amek temp tu...

btw, aku taklah terror sangat bab ber-bbt ni, tapi basic sikit2 oklah..kalau korang rase nk tahu lebih lanjut, feel free to email me ok? linda.azrul@gmail.com

kalau dh biasa buat bbt ni, nnti rasa rindu kalau dh lama tertinggal..eheheh..jadi addicted pun ada...
and bila tiba bendera merah berkibar aje, u know that....it's GAME OVER! so start semula utk next cycle...
dh macam main game pulak kan? tapi best..tak caya? jom cuba....:))



love,

2 comments:

  1. looks complicated tapi memang menarikkk,,macam buat maths masa sekolah dulu pun ada..
    nway, first time menjengah blog ni..awak mmg ada irregular period ye?
    semoga berjaya dengan kaedah bbt ni..

    www.naturally-vitamin.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi fara..
      buat BBT ni memang menarik, jadi addicted..ahahha..
      well, my cycle memang panjang2..jarang nk dpt 28days..
      btw, thanks utk doa awk..:)

      Delete

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...