Friday, 14 June 2013

Istanbul...we almost missed the trip!

assalamualaikum...

we're ready to fly since earlier lagi, plan cuti dah lama dah buat...ticket flight, apartment kat sana pun dah booked..so nothing to worry kan? kononnya...

tu lah, kadang-kadang kita tak boleh terlalu ambil mudah, kononnya dah selalu terbang sana sini, disangkanya, semua pun akan elok2 aje, tidak ye..tidak sama sekali....

21st/May/2013

Hubby is coming back from Miri, and awal jugak aku dah tunggu kat airport, sampai2 je DH kat airport, terus pergi MidValley..dengan niat nak tukar duit, beli bekalan makanan utk masak kat Istanbul nanti...
Lepas tukar duit, tak jadi nk beli barang makanan...esok je lah beli sempat lagi..lagipun flight ESOK MALAM..so ada waktu lagi..:)

Dengan happynya kiteorg pun round2 midvalley...mcm dh takde apa nk buat, oh ya, mlm tu dh janji nk dinner ngan Ija n Eddie at Bangsar Shopping Centre...then kiteorg pun terus gi BSC, tiba awal kat sana..sempatlah ronda2 tawaf BSC 2 3 kali....sementara nk tunggu Ija and Eddie sampai... :) masih lagi tak terfikir nak beli barang2 makanan sebab memang nk beli esok...ok fair enough...

Ija n Eddie sampai around 9pm...
Seronok jumpe Ija, sebab banyak benda nak cerita..last we met masa birthday Furqan, actually nk hantar barang SKII yang Ija kirim beli kat Taiwan haritu, kalau nk tunggu kiteorg balik from holiday, kesian pulak..nnti lama Ija nk tunggu...

borak2 tanya khabar, then Ija asked me...

Ija:  Linda, when is your flight to Istanbul? excited....

Me:  Owh, flight i esok....malam....

Ija:  ok, tengok flight details u.....

me:  * i passed to ija my DH hp, sebab details semua dlm hp je*

Ija ambil hp tu, tgk all the details, and Ija started to make muka confuse, or dalam kata lainnya....ada sesuatu yang pelik dengan jadual flight kami...ermmmm....

then 

Ija:  Linda!! Azrul!!...u all punya flight is TONIGHT....TONIGHT MIDNIGHT...

Aku tak tahu apa aku rasa masa tu...eh, tipuuuuu!! aku rasa mcm nk pengsan sebenarnya!!

aku sempat lagi ckp dengan Ija "eh? ye ke? tak lah...esok la...eh, ye ke mlm ni? -- dlm keadaan yang aku berharap flight kami adalah ESOK HARI!...

tapi...TIDAKKKKKK!!!! 

KENYATAANNYA, FLIGHT KAMI KE ISTANBUL MALAM NIIIII...Ya Allah....

9.15pm we are still at Bangsar, our flight is 0030hrs 22nd May....so, macammana ni?? kami cuma ada kurang 4jam...tak check in lagi, i didn't pack ANYTHING, i don't know what to bring, we're are not prepare anything! 

But alhamdulillah Ija is very supportive....she said to me...'linda, u have to fly...sempat lagi ni...u balik pack je apa2 yang penting,..enjoy yourself kat sana...' you have to fly...


9.15pm berdesup dari Bangsar to Shah Alam...

dalam hati tak sudah2 baca ayat Kursi..mintak Allah permudahkan jalan kami nk balik rumah..minta Allah permudahkan segalanya,..dan berharap kami tak tertinggal flight...

9.45pm Sampai rumah...terus keluarkan 2 luggage...DH settlekan all the documentation (passport, check in documents, gadgets, etc) dan masa ni jugak lah website MAS under maintenance..try call customer service langsung no answer..tambah stress..we managed to control the stress..

10.30pm Taxi picked us up, sent to KLIA

can u imagine cuma ada beberapa minit je utk kami siapkan semua...aku tawakal je masa tu, kalau tertinggal baju ke tudung ke, pakai je la apa yg ada..yg lain tu jgn cerita :P

sekali lagi dugaan nk ke KLIA bila pakcik yang bwk teksi tu memandu dengan kadar kelajuan 70km/j....dengan kami yang tak check in semua ni...harapan nk bersuka ria di Istanbul semakin pudar...:'(

pakcik oh pakcik tolong la bawak laju sikit...tolonglaaa...flight kami pukul 12.30tgh malam....sekarang dh pukul 11.00mlm...ya Allah....tapi tu suara dlm hati aku aje...
sebab dah tak boleh tahan sangat dengan 'kelajuan' yang pakcik tu bawak...DH terus cakap, 'pakcik tolong bawak laju boleh tak? Kami dh nk tertinggal flight ni'

hahhhh masa tu pakcik tu terus 'zaaaasssss' dekat selekoh pun kemain lagi..sampai kiteorg pulak naik cuak....

Sampai KLIA dengan SELAMAT, tapi tak tahu lah boleh check in lagi ke tak, sebab Internation flight kene check in 2 hours before...aku pasrah je masa ni...tapi masih simpan harapan...moga Allah permudahkan...

Laju2 lari dan sorong luggage to the check in counter...
and the front staff cakap ' oh ni lah our 2 last passenger'...

Alhamdulillah, alhamdulillah...lega sangat bila dah check in..masa tu no pictures, muka pun dh serabut, dapat check in pun dh cukup baik...pukul 12am...siap check in...apalagi, berlari la nk pergi gate A braper ntah, yang pasti jauh....

Apapun, aku bersyukur sangat, walau banyak rintangan yang Allah uji, akhirnya....



to be continue....i need rest....jumpa next entry di Istanbul :)



love
linda

Tuesday, 4 June 2013

Episode Linda dan Nazmi di Istanbul

Hello sisters!

Alhamdulillah selamat habis bercuti di Tioman Island, and juga selamat pulang from Istanbul, holiday jugak..anyway, entry utk Tioman Island pun tak sempat nak update, inikan pula nak update entry pasal Istanbul? Ohhh bilanya...

But i'll try my best to make those 2 entries, and ade a few things to share with...:)

In a simple word, ISTANBUL was awesome, fantastic!

Pictures? We do have lots of pics, and lagi sekali, tak larat rasenya nak upload semua, but will share a few of it later.

As an info what do's and don'ts pun i will share later..:) in shaa Allah, harap2nya aku rajinlah nak update lps ni...

Kalau filem Istanbul Aku Datang, lepas ni aku and DH buat episode 'Istanbul Aku Datang Lagiiiii' hahahahaa...

Sent from my iPhone

Tuesday, 30 April 2013

Makan2 at Nagasaki


Today ship sunday, maknanya semua officers and engineers will be having formal lunch kat officers saloon..tapi aku tak join lunch harini...steward hantar food kat cabin aje..

Today i had grilled fish fillet, nyumssss...
Tapi smlm dah beria cerita pasal food ngan DH...
Tiba2 teringat Jolly Pasta, and Joyfull kat Nagasaki, oh ye, Milan Restaurant jugak kat Nagasaki...Apa yang best kat Jolly Pasta? Yumsss *telan air liur*...memang tak boleh lupa King Crab Pasta, lazatttt! Kalau kat Joyfull pulak, kiteorg suka sgt makan set salmon ngan tuna...seriously sedap...sushi king pun tak boleh lawan :P yang bestnya, Joyfull ni 24hrs, jadi...bila lapar tengah2 malam...memang ke Joyfull la jawapnya....
Nasib baik masa duk Nagasaki dulu umah dekat dengan tempat makan, dengan ngan shopping mall...semua pun walking distance aje ;) jadi, panjanglah langkahhhh....

Milan Restaurant, Nagasaki
It's Indian Restaurant which serve all those paratha, naan, tosei, dhal, mutton curry, vegetable curry n etc...and surprisingly, ramai rupanya orang Jepun yang suka makan makanan indian...tiap2 hari penuh je kedai ni...
First time we were here, we tried cheese naan and mutton curry, and for the drinks, kami try mango lassi! Wallahhhh....memang terbaek! The best! Until now, i can't find anywhere in KL, JB, Kuantan cheese naan superb macam kat Nagasaki...seriously...rasa macam sekarang ni jugak nak terbang ke Nagasaki! :P
Owner, chef and staff kat kedai tu knew that we're from Malaysia and muslim, so they cooked halal mutton for us, btw..mostly mutton is HALAL, plus they show us the packaging first before they cook, sampai macam tu sekali...:) kalau tak yakin, so u have a choice to try vegetables curry...:)

Kat Nagasaki pun ada satu Malaysian Restaurant called Malaya Restaurant owned by Malaysian chinese yg kahwin with Japanese, so mostly menus kat restaurant tu menus malaysia for eg: Kuew Teow goreng, mee goreng, laksa, curry noodles, satay, etc...semua pun sedap2... This is the only Malaysian Restaurant in Nagasaki...the best part other than foods, this restaurant will play Traditional Msian song sing by Msia artist eg: syura, dato ct, noraniza idris and few more as their background music,...memang rase sgt cool restaurant ni...so bila aku masuk, aku pun ikut nyanyi lagu melayu kita, rase bangga laaa :) Msia restaurant pun tak mainkan lagu artist kita kat kedai diyeorg...sibuk dgn gangnam la, harlem la..ntah apa2 tu...according to the owner, Tun M pun pernah datang to their restaurant, wahh cayalah...:)



finger licking good! 





Biasanya kalau dah start cerita bab makanan kat darat waktu atas kapal, tu maknanya dah tak sabar nak balik cuti dan dah tak sabar nak jalan2 cari makan...kikiki...
Are we going back this bintulu sayang?
Dari semalam aku dah sibuk suh DH keluarkan bag from store, dah kenapa? Nak start packing dah ni...excited nak balik walaupun still tak sure dpt balik ke tak...
DH: 'ok, kalau dah packing nnt tapi tak dpt balik mcmmana?'
Me: ' ermm takpelah, kita amek je baju ke apa2 dari dalam beg....:D
DH: ' nnt dulu la yeh? Lambat lagi ni....'

So, kejap2 aku suh hubby kuarkan bag, kejap2 aku loncat2 beria nak packing barang...pening kepala DH tengok...pls, pls, plsss...harapnya dapat balik 3/may ni....;)


Love
Linda

Monday, 29 April 2013

Childhood memories


Bila cerita zaman kanak2 seronok aje, aku senyum sendiri...

Aku taknak cerita zaman kanak-kanak aku yang menang itu ini, wakil sekolah itu ini, wakil segala mcm wakil, atau gemilang sangat zaman kecik aku...no..zaman kanak-kanak kan seronok penuh dgn cerita ntah apa2...

Panjat-memanjat
Duk umah kawasan kampung...seronok ramai kawan...petang2 sampai maghrib mesti kuar main..main pondok2, main masak2, main panjat2 kat tangki air...kahkahkah! Cuma aku tak hebat memanjat pokok..seingat aku, paling tinggi pun aku panjat pokok langsat kat belakang umah... :P

Lempeng Penutup tin milo
Pastu main masak2, habis tepung ngan minyak masak mak aku amek...buat lempeng katanya, bakar kat tutup milo...bayangkanlah, kecik2 dah kreatif...dah la masak lempeng, bancuh ntah guna air masak ke air paip...dah siap masak, boleh plak kiteorg makan lempeng tu, ya Allah...kikikiki...yg paling best, tak lah hygiene mana..tapi tak pulak kiteorg saket perut....hahhahahaha!

5 ptg sampai maghrib
Mak takkan bg kiteorg (abg, kak dee n aku) kuar main selagi belum kul 5ptg..mcm tu lah hari2..so biasanya lepas lunch mak suh kiteorg adik-beradik tido dulu, tapi..aku ni degil jugak...bukannya aku tido, tapi aku sibuk pakai kasut high heels mak ke sana ke sini dlm umah, aku ingat lagi kasut tu warna kelabu, aku suke sgt kasut tu, aku perasan cantik je keletak keletuk pakai kasut tu ke sana ke mari...mak tak mrh sgt as long as kami tak merayap kuar umah tengah2 hari :) aku prnh jugak tergolek dari tingkat atas ke bwh sebab sibuk dgn kasut tinggi tu! Rasakan!


Baju putih jadi orang minyak
Masa tadika, pagi2 aku dah siap nak gi tadika..sebelum tu kene breakfast dulu, itu wajib...tapi masa aku tgh breakfast aku nmpk sekor kucing...so beria aku nak kejar kucing tu, aku jatuh dalam lonkang yang penuh dgn air warna hitam dan busukkkkk....nasib baik ayah sempat tarik aku kuar dari lonkang besar tu, longkang belakang umah...kuar2 je aku dah jadi mcm orang minyak, bau? Jgn cakaplah, rasa mcm nak rendam badan aku ngan sekilo FAB...aku ingat sampai sekarang peristiwa tu, lawak pun ada bila aku ingat semula...


Darjah 1 lambat seminggu
Masa daftar masuk darjah satu, aku sekolah kat Sek Ren Keb Laksamana, kak dee pulak sekolah kat Sek Ren Keb Bandar, lain2 sekolah ngan aku sebab mak kata kak dee daftar lambat, so tak dpt sekolah kat sek ren laksamana..aku masuk kelas lambat seminggu memandangkan masa tu kawasan umah banjir, jadi kene tunggu banjir surut baru leh gi skolah...masuk sekolah lambat seminggu bnyk yg aku dah tertinggal...budak2 lain dah pandai eja ONE TWO THREE blablabla...bila cikgu suh aku gi tulis kat blackboard suh eja SATU in ENGLISH, aku blurrrr....tak tahu nak start ngan W or O? Aku tak salahkan mak sebab tak hantar aku tadika que dees atau smart reader... :P sebab masa tu takde pun tadika tu kat Kg Kelantan, aku gi tadika kemas aje,..tapi aku tahu eja SATU in english cuma aku blur aje, sebab aku kan dah lambat seminggu....eja diye camni ONE ... Hahahaha!

Bundarkan nombor dan Pecahan
Masa darjah 5 kalau tak silap, aku ada tak dtg sekolah...sebab apa? Aku pun dah tak ingt, tapi aku miss bab bundarkan nombor dan pecahan...aku stress! Tapi nasib baik masa tu kak zulie ada kat umah...so aku ingt sampai sekarang, aku expert bab bundarkan nombor dan pecahan sebab kak zulie yg ajar..thanks kak zulie...semoga arwahmu tenang di sana, dan di tempatkan bersama org2 yg beriman, al-fatihah....kak zulie pergi pada usia 38 years old dan meninggalkan 5 org puteri :(

Exam ohoiiii!
Aku paling nervous waktu nak exam....especially bila exam yg duduk kat dewan, memang aku nervous...tahap nervous aku sampai, aku akan sakit perut...terus rasa macam cirit-birit...ok kelakar? Tak, ini tak kelakar...sebabnya waktu invigilator agihkan kertas, ,masa tu lah aku sakit perut, sedangkan 30 mins pertama sorang pun tak dibenarkan ke tandas...sebelum start masuk dewan aku dah gi tandas ntah bper kali, ok memang tak kelakar....aku rase simptom nervous sampai sakit perut ni memang ada sampai sekarang :P last jadi masa aku nak amek ujian for driving license...pagi tu sebelum gi kelas memandu session ngan JPJ 3 4 kali jugak aku kuar masuk toilet :P mak ckp 'adik memang mcm ni, kalau nak exam pun mcm ni jugak' hahaahahahahahahah...tidak dpt dinafikan lagi...:P

Abang zali sabotaj ke?
Pagi gi sekolah rendah, petang gi sekolah agama..aku gi sekolah agama naik basikal, terror wo..tapi satu hari tu, abg buat apa ntah ngan basikal aku..handle basikal tu longgar...so apelagi, ke parit la aku ngan basikal aku...nasib baik parit tu takde air, and nasib baik aku tak luka2...so aku tak ingt aku terus g sekolah atau aku balik umah....?

Jujur ;)
Otw gi sekolah agama, aku ada terjumpa duit rm5, aku berenti and aku amek duit tu...aku tak tahu nak buat apa...sampai sekolah, aku bg duit tu kat ustaz....sgt jujur kan aku? kikikiki...masa aku jumpe rm5 tu aku rasa mcm besar sgt nilai tu, mcm jumpe rm50 pada aku, kalau beli jajan pun dpt bnyk...nmpk sgt zaman tu dah jauh meninggalkan kita, tapi kenangan tu tak prnah tinggal....selalu buat aku senyum sorang2... :)

Memang takkan habis bila cerita kenangan manis pahit masam semuanya masanya kecik, masa budak2...moga2 aku berkesematan ceritakan zaman kanak-kanak aku pada anak-anak kami nanti, in shaa Allah :)

Aku nak ceritakan semua ni pada anak-anak aku...zaman aku nakal, so aku taknk salahkan anak aku kalau mereka nakal sikit2, sebab kenangan indah ni lah yg mereka akan bawa utk masa depan...tu belum masuk cerita DH masa zaman kanak2, lagi pengsan! Nakal2 kami pun, alhamdulillah...


Love
Linda
Onboard PZS

Sunday, 28 April 2013

Sleep like a log...


susah nak tido? alhamdulillah linda ni jenis yang senang sgt nk tido, especially kalau dah letih sgt, letak je lah kat mana, mesti skjp je dah dibuai mimpi....

Ingat lagi dulu-dulu masa kecik2, masa tido sekatil ngan kak dee...
Walaupun banyak nyamuk, aku relaks je tido...
walaupun cuaca panas, aku relaks lena je tido...
Pastu kak dee membebel 'adik ni panas2 pun boleh tido' atau 'adik ni, bnyk nyamuk pun nyenyak je diye tido'
Kahkahkahkah! Nak buat mcm mana, dah tentu2 panas...anggap je lah mcm bilik tu ada aircond walaupun hakikatnya rumah kami takde aircond - mungkin sebab tu aku lenaaa sgt tido...atau kene gigit nyamuk pun aku tak sedar sebab aku memang tido dgn nyenyak.... :)
Kalau balik kg pun macam tu jugak, tak kirelah kampung Batu Pahat atau Sg Sayong..biasalah umah kampung, takde syiling, so memang panas waktu tengahhari tapi sejuk waktu malam (ni umah arwah atok Batu Pahat)...so waktu tengahhari yang panas tu aku boleh tido walaupun berpeluh2, ingat lagi masa balik kg waktu kenduri kawen...bayangkanlah, dah la panas...seriously panas, dengan ramai orang lagi...lagilah bertambah panas, tapi masa tu aku dah mengantuk sgt..bilik semua penuh ngan barang2 sedara-mara...so aku tinjau2, aku dah dpt 'port' baek..iaitu, kat ruang tengah umah dekat ngan pelamin...aku tak kire dah masa tu, aku baring kat tepi dan tidooooo...walaupun panas, ramai org, aku tak kisah.. Tapi tu dulu masa aku drjh 5 kot? Comel la jugak buat perangai baring tepi dekat pelamin, cuba aku buat sekarang? Pelik pulakkk... :P

Rindu pulak kenangan dulu...i miss my childhood time....hurmmmm

Btw, i would like to share some tips which i read from NSTP, dated 19th March, by Miss Meena...maybe this could help to those yang susah nak tido :)

1) Drink warm plain tea before you retire for the night. This may be the key to sweet dreams.
Linda says- i use to have a tablespoon of Extra Virgin Olive Oil before go to sleep / drink warm plain water also helps. :)

2) B boost
Vitamin B can play a role in regulating sleep so try taking a daily supplement of B12
( consult your physician before doing so) to help with insomnia. It is said to improve sleep quality and reduce leg cramps.
Linda says- so i can't miss taking the Ultra Women Mega supplement from GNC as it rich with Vit B :)

3) Bedtime bath
Take a along soak in the bath before bedtime with some bath salts as it boosts circulation and will help you relax and sleep better.

4) stick to routine
Try to change irregular bedtime habits and follow a routine. Get up at the same time every morning and go to bed at the same time every night. Sticking to a regular bedtime will help you get quality sleep.

5) Avoid caffeine
Even if u are addicted to coffee, try cutting down on caffeine after lunch, as it may keep you up till the wee hours. Avoiding stimulants such as caffeine before bedtime helps you sleep better.
Linda says - 1st thing, i do avoid caffeine as much as i can (it is not good during TTC) , and memang linda tak amek caffeine kalau dah nak tido or during the day :)

6) Cool down
Switch on the air-conditioner a few minutes earlier to cool your room before go to sleep. This will prepare your body to reduce its temperature, so you can sleep better.
Linda says - i use to do this :) and it is really helps ....

7) Lights off
Avoid watching television or using your mobile device in your bedroom. It not only disrupts sleep but the 'blue light' from your mobile phone, electronic gadgets or even your clock digital display will prevent you from falling asleep.
Linda says - i have no issue sleep with the light on, but it will be more comfortable with the lights off, therefore i will only switch on my bed-lights (dim mode), lagipun linda pernah terbaca tapi tak ingt kat mana, katanya tak elok tido dlm keadaan yg gelap gelita, at least kene ada cahaya skit, sorry kalau silap...

8) Take a walk
Taking a stroll in the evening not only helps you to control stress but will enable you to sleep soundly.
Linda says - yes, indeed! Especially kalau kita buat light exercise, memang betul2 membantu utk dptkan tido yang lena :)

9). Skip the pills
Try not to take sleeping pills or antidepressants before u sleep as it can cause tiredness and a heavy head the next day.
Linda says - in 2002 mcm tu, during my Diploma time, ada satu masa tu, memang susah sgt nak tido n selalu terjaga, cuma boleh lelap around 6.30am mcm tu sedangkan masa tu dah bangun n siap2 nak g kelas...bayangkanlah...stressnya...tapi...i won't take any sleeping pills, and lama2 masalah tido tu cure, alhamdulillah....

10). Wear socks
The instant warming up for the feet allows your body to transfer heats and cools you down. This induces sleep.
Linda says - so very TRUE. I still doing it, wear socks every time before go to bed...nikmat sangat tido...tak percaya? Cubalah :)

8/10 from the tips linda buat...:) and u should try too...
Moga dapat tido yang lena, and mimpi indah...


Good night

Love
Linda
Onboard PZS

Saturday, 27 April 2013

BBT and Me

Memandangkan since Dec last year aku dah ber-BBT , sampai sekarang Fertility Monitor (FM) dah macam kawan baik aku, mana je aku pergi...holiday, balik kampung, belayar...aku takkan tinggal FM... :)

Ada yang kata leceh nak ber-BBT ni, atau ada yg kata susah, and selalu terlupa nak amek suhu..and ada yang kata tak tahu mcm mana nak ber-BBT...
Sebenarnya, tak susah, tak leceh, kalau kita dah praktikkan hari2... ;) mula2 je rasa macam leceh sikit...bila dah jd routine, senang aje ;)
Kalau terlupa, yes...aku pun kadang-kadang ter-LUPA, kikikiki....

Ingat lagi masa mula2 nak start ber-BBT, aku PM yana kat FB and tanya dia macammana nak start, honestly she is a good teacher though!
Dia kat Penang, aku kat Shah Alam...dgn teknologi masa kini, sekejap je aku reti ber-BBT, takdelah terror mana, tapi...basic thing aku paham :) thanks to Yana...i owe u bebehhh :))

First thing first, kene sign up kat Fertility Friend, lepas tu kene ada termometer yang dua decimal, sbb lebih accurate compare to termometer biasa :) so, syarat penting ber-BBT, ecehh syarat2 plak? Ok, ni lah syarat simple aje :)

PENTING : suhu mesti diambil pada waktu yang SAMA setiap hari :))

1) amek suhu masa mula-mula bangun tido, - jgn bangun g toilet, jgn bercakap2, jgn buat apa2 kerja dulu...bila terjaga je, terus capai termometer ( dinasihatkan letak termometer tahap boleh dicapai dgn mudah tanpa perlu bergerak2 lebih)

2) letakkan termometer di bawah lidah, ini yg biasa aku buat...and kalau boleh hari2 di tempat yang sama, maknanya bila harini letak bwh lidah sbelah kanan, esok dan hari seterusnya jugak, letak sebelah kanan.... :) get it?

3) bila dah dpt suhu, boleh tulis kat paper or mana2 sebelum log dlm fertility friend...:)

4) mesti cukup tido at least 3 jam, let say tak cukup tido, dalam fertility friend tu bolehlah korang 'tick' pada ruang berkenaan...

5) dalam Fertility Friend tu nanti korang masukkanlah data2 yang perlu, macam Cervical Mucus ( CM) , supplements, etc...

Apa pentingnya record BBT ni?

Mudah aje jawapannya...for natural family planning...

Ber-BBT bukan setakat untuk tahu bila kita ovulate, fertile, etc...kita juga boleh paham our own body...dgn BBT jugak kita bole tahu bila kita period (especially to those yang period kacau bilau :) ) best kan? Kita juga boleh tahu either kita pregnant or not, atau kita akan miscarriage, bla..bla..blaa....

Some people may say,
'alah, buat apa la nak ber-BBT ni sebab aku tahu bila aku period'
Or 'leceh la, nak period tu period je la....'
Or 'takyah tahu bila ovulate, kalau ada rezeki tu ada la....'
Atau...'takyah BBT pun aku pregnant aje'...

Ok2, macam2 org macam2 pendapat..takpe...

Memanglah tak kisah bila nak period ke tak, bila ovulate atau tak (i'm referring to those yang period teratur)..tapi nampak tak, if let say kita tahu bila kita nak ovulate, kita dah boleh plan, i'm talking about natural planning...so if let say, kita nak jarakkan kehamilan...so kita kena tahu bila kita ovulate..so that bila masa ovulate and fertile, kene elakkan bersama suami, sebab masa fertile dan ovulate chances tinggi utk preggy...
Lainlah pulak utk mereka yang period tak tetap dan tak teratur dan sedang berusaha keras mendapatkan zuriat...dgn menggunakan BBT chart, kita akan tahu bila waktu fertile dan ovulate dan chances tinggi utk preggy, masa tu la kita pulun habis-habisan, kahkahkahkah! Selebihnya kita serahkan pada Allah...kun fa ya kun....:)

Prnh aku terbaca satu discussion ntah group apa ntah...
Anak dia dah 3 ke 4 orang semuanya perempuan, so dia tanya petua macammana nak dptkan baby boy pulak...best pulak bleh request2 mcm ni, tp utk org mcm aku yg susah nak preggy ni, aku tak kisah...boy or girl, aku terima aje rezeki Allah...:) yang penting sihat dan sempurna sifat, in shaa Allah...
So macam2la petua yg keluar...well actually no harm of trying, mana tahu petua tu menjadi kan? :) cumanya, dgn BBT chart jugak antara salah satu cara to plan...selain dari faktor keturunan, yadayadayadaya....whatever...

Mungkin ada yang kata...mungkin ok....

Suami aku sharp shooter, senang je nak dpt baby boy....
Atau...
Family aku memang ramai lelaki, so senang je ni...

Ok back to Bbt Issue, dgn bbt ni...bila kita tahu waktu kita O , 3 days before and waktu O , adalah chances tinggi nak dptkan baby boy, and 1 week after O chances to get baby girl is high...tapi kene ingat, kita usaha, selebihnya Allah yang tentukan.. :)

Nampak tak betapa seronok ber-BBT ni...jom join sekali?
Kalau ada apa2 yang tak clear, email aje k?


Love
Linda

Friday, 26 April 2013

What are my activities onboard?


Most of my friend tertanya-tanya and wondering...
Apa agaknya aktiviti aku atas kapal... :)

Quick info:
It will takes a week frm Bintulu Port to Japan, therefore pelayaran pergi balik will be 2 weeks, mcm tu jugak kalau ke Korea, China..except to Taiwan, it will normally takes about 3 - 4 days aje, so pergi balik will be seminggu jugaklah...consider dekat la kalau kapal gi Taiwan, and btw Taiwan is one of my fav port to shop, heheeeee....
Shipboard service utk DH normally 4 months, cuma sekarang ni aje ada special skit, kami belayar cuma 1 month plus :D ... Thanks to MISC, kikikiki

Mcm ni lah rutin aku...
Bangun pagi, after breakfast...kemas bilik blablabla...then, samaada i do some reading ( mostly novel, mags and etc... Tak larat nak list kan ) selagi boleh baca, aku baca aje :)
Lunch break at 12.00pm to 1pm....so aku lunch with hubby around that time...
Siap je lunch, sambung lepak kat bilik..while DH sambung keje mcm biasa...
Routine petang aku tgk dvd, segala macam movie..kalau nak lagi best, aku layan karaoke kat bilik sorang2, syiok sendiri aje walaupun suara tak lah semerdu Ziana Zain, se-rock Ella atau retis lain :P tapi ada aku kesah??
To kill my extra time, actually super extra time...aku main games, or buat je apa2 yg patut...yg bestnya, kerja laundry boleh siap in less than 2 or 3 hours, tapi kadang2 aku simpan baju yg nak fold utk disiapkan next day, memandangkan kalau aku siapkan the same day, nnt the next day aku tak tahu nak buat apa? Boleh mcm tu? Memang duk kat kapal takde kerja...and actually steward boleh buat semua, kemas bilik, basuh baju, vacuum bilik, cuci toilet...but since aku takde aktiviti, aku take over semuanya...well, aku ngan DH pun takdelah cerewet sgt semua nak disiapkan, mana yg kami boleh buat sendiri, we will do it by ourself...takyah demand sgt hokeh?

Sekejap je dah petang....kalau rajin aku akan turun masak2, and lepas tu lepak sama2 ngan other officers and engineers kat saloon ( tempat lepak para officers n engineers, bukanlah seperti saloon rambut yg macam korang bayangkan :P)
Ataupun, aku n DH akan layan movie kat bilik...2 3 movie kalau larat, kalau tak buat movie sendiri, EH?!!! :P
Nampak mcm bosan je routine atas kapalkan? Tapi alhamdulillah, aku ok je...kene terima hakikat life atas kapal tak sama mcm kat darat, bila atas kapal kami tido awal, takdelah nak tido pukul 3am ke apa, lepak kat kat mapley sampai embun turun :P..kat kapal, mostly pukul 10.30pm semua org dah masuk cabin masing2...
Walaupun ada yang kata, bosanlah atas kapal, tak dpt lepak kat klcc, tak dpt tgk movie, tak dpt gi karaoke...tak dpt makan itu ini....
Hellooooo...silap ye....kami ada tu semua, tapi dengan cara kami :) lagi menarikkan?
Tengok movie? Kiteorg pun layan movie dgn screen besar, tapi taklah mcm kat tgv, mbo, golden screen cinema semua tuuuu, tapi kami happy jugak :)
Karaoke? Setakat karaoke tu jgn cakaplah, plus karaoke atas kapal free, takyah kene bayar mcm kat Red Box atau karaoke 'jamban' tu, kikiki...melalak la ko sampai hilang suara, melalak la sampai 4 pagi, takde sape nak bising, yang penting esok kerja macam biasa yeeeee? No MC, no emergency leave, NO NO NO....
Kalau bab makan? Jgn ceritalah, kalau cerita mesti korang terliur...tapi jgn la nak request yg melampau pulak...nnt kene campak kat laut ;P nak?
Kat mana pun kita berada, yang penting kita sesuaikan dengan keadaan...bila kita tahu nak sesuaikan dengan keadaan, tempat dan masa, in shaa Allah kita akan sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada...:))

Tak semua org berpeluang nak belayar dan segalanya ditanggung :)
DH selalu kata 'only the best man can be at sea, and only the best women can be with the best man'... :) aku? SENYUM LEBARRRR :D


Love
Linda
Onboard the good lady, PZS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...