Saturday 7 December 2013

from kitchen with love ---- Resepi Lala

assalamualaikum :)

bila tiba-tiba rajin nak memasak..well, i do love cooking, especially kalau ramai orang ada kat rumah, so seronoknya memasak dan ramai orang makan, dan makan beramai2..aha!  tapi one thing yang aku tak suka bila tinggal sorang2 kat rumah, memang masa tu takde mood nk masak, kalau masak pun cuma yang sangat super simple, contohnya maggi, :P (jangan tiru, sebab ini tak berkhasiat) tapi kalau nk tiru jugak, boleh tiru menu yang berkhasiat dan simple, --- brown rice, grilled chicken (marinate sendiri dengan blackpepper, a pinch of salt, mixed herbs...memang marvellous), and jgn lupa veggie ye, boleh buat steam veggie..memang mudah and simple, plus HEALTHY :)

Gambar IG dari one of my friend sangat menggiurkan, kikiki..sedap pulak tengok Nadwa post gambar lala..ku sangkakan dia makan kat kedai, sebab tengok gambar lala tu memang telan air liur, :P so aku komen kat gmbar IG diye, and ask her...'wah lazatnya, kat kedai mana ni?'---konon2 nak ajak my Nazmi gi makan la nnti...hheheh
sangkaan ku meleset, rupanya Nadwa masak sendiri la lalalalala, eh banyak plak lalalla, well, Nadwa masak sendiri Lala tu, nyummeh nye...:) cepat2 aku mintak resepi, and cepat2 jugak Nadwa reply bagi aku resepi...
Sebenarnya, dan sejujurnya aku tak pernah masak lala...so, why not i give it a try? Memandangkan aku ni ada bakat masakan mak, chewahh nk puji diri sendiri la ni? kihkihkih :P

Nadwa kata ni masak campak2 aje..biasanya menu campak2 la sedap..mari kita lihat, apa barang2 yang diperlukan...ehehhehe...

bahan-bahan

Lala lebih kurang 1kg
Cili merah hidup 1 - 2 batang (tumbuk, nak lumat atau tak pun boleh)
bawang merah, halia, bawang putih 2 ulas ( tiga2 bahan ni hiris mayang) 
serai 1 btg (titik)

PENTING
sebelum masak lala tu, tolong rendam dengan air terlebih dahulu supaya kotoran2 dan selut2 tu jatuh dalam air.  Ulang sekurang2nya 3 kali.

Selepas semua bahan-bahan dah disediakan, tumis macam biasa, tumis bawang, halia, dan serai sampai naik bau, kemudian masukkan cili merah hidup yang dah ditumbuk.  
Kemudian masukkan air, sukatan agak2.  Kalau suke ada berkuah, bolehlah lebihkan sukatan air.
Kemudia masukkan lala, garam dan gula secukup rasa.  Biarkan mendidih dan tutup api.

setelah siap dimasak, hidangkan lala dan hiaskan dengan daun sup dan daun bawang, wallaaa :)

simple je kan resepi yang Nadwa bagi ni...

************************************************************

semua bahan aku dah beli, semangat betul nk masak lala lah katakan...:)
tapi satu benda aku terlupa nk beli, kat rumah pun dah habis...apa dia? ooooopppss HALIA!
Fikir punya fikir, takpe..manfaatkan aje apa yang ada..therefore, aku lebihkan bawang putih, serai pun aku lebihkan.  and aku tambahkan air limau nipis, so kuah tu akan ada rasa masam2 sikit tapi taklah keterlaluan.  :)

jeng...jeng...jeng...



inilah hasilnya...

*
*
*
*
*
*
*

taraaaa, siap sudah lala ku! Lala masak simple nama diberi...kihkihkih :P santapan makan tengahhari hari ini bersama si dia...phewittt :D

Jom menjamu selera...

Bismillahirrahmannirrahim.....:)



love.
LNDNZMI

No comments:

Post a Comment

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...