Tuesday 13 November 2012

Kalau....

Group TTC memang banyak memberi semangat dan sentiasa berkongsi ilmu...

Status di Facebook dari seorang rakan TTC yang dia dapat dari seorang ustazah betul-betul mencuit ke dalam jiwa...saya rasa sama seperti yang dia rasa...

Kata ustazah lebih kurang begini:

"Kalau kita diberi peluang utk menjadi seorang ibu/ayah..pastikan setiap hembusan & sedutan nafas kita tidak diiringi dengan dosa..pastikan kita didik anak itu betul2 ke jalan yg benar, ke jalan yg diredhai Allah..sesungguhnya, ibubapa akan menanggung kejahilan seorang anak andai kita tidak mendidik mereka dgn betul...bayangkan byk mana dosa yg akan kita tanggung hingga hujung nyawa..jgn ambil mudah soal pendidikan agama, ajarlah anak2 dr hal yg kecik2 sehinggalah yg besar, dari cara amik wudhu' sehinggalah kpd yg halal & haram..pastikan anak takut pada dosa, takut pada neraka.."

"Bila kita pandang org takde anak, kadang2 kita berasa beruntungnya mereka..sbb Allah tak bebankan mereka dgn dosa2 sebegini.."

Sayu hati sy dgr nasihat ini...tiba2 rasa sgt2 lapang & redha dgn ujian ini...ya kwn2, Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik utk kita...kita hanya mampu berusaha..yg menentukan Allah...pasti ada hikmah disebalik semua ini..mungkin kita masih belum dikurniakan anak kerana Allah tahu kita belum betul2 bersedia utk mendidik anak ke jalanNya..

Jgn kita bandingkan kita dgn org lain yg nampak tak seberapa, tp dikurniakan anak berderet..belum tentu lagi dia beruntung @ tidak...kita tak nampak dosa & pahala yg terheret pd diri mereka..jadi, bersyukurlah dgn apa jua keadaan & ujiaan yg Allah tentukan pd kita..

Wallahua'lam..


antara komen di FB Group TTC yang sama macam luahan sendiri:

Yus
kita takleh ubah cara org lain berfikir, yg kita mampu buat..cuba pujuk diri kita dgn cara berfikir mcm ni..

Anas
alhamdulillah, lega sgt bila dah baca ni..sesungguhnye dosa aku sendiri pun x tertanggung...ya allah...


Aziah
Petikan dr kuliah audio ustaz kazim elias 'harta yang tak pernah puas'..
Ni yg Allah SWT bg letak kat situ, kadang2 kita tak perasan. Kita tgk org yg mandul, yg xberanak, suami isteri xberanak, kita kutuk.

''kahwin dh 20 tahun kalau aku nikah lain lee. Buat apa lg simpan dh takleh beranak, leceh la kamu''

Kadang2 berdesing telinga kita, merah telinga kita ni, yg isteri kita tarik muka masam dah.
Bukan tak mau anak, dh jenuh berubat dh tp Allah xbg anak.

Esok di hari kiamat, suami isteri ni rileks je. Anak takdak sapa nak dakwa,makan minum anak, anak tak dakwa. sembahyang anak, anak xdakwa. Pakaian anak, anak tak dakwa. Sebab, anak takdak.

Tuan2 yg ada anak ni, bagaimana esok anak dakwa?

Bila Allah tanya, ''kenapa kamu makan benda haram?''
''aik saya tak tau. Pak saya bawak balik beras tu, saya makan nasi tu. mak saya masak''
''Ni beras curi''
''Mana saya tau, saya makan saja''
Hah sudah tuan2. Jawabla kita.

Sebab tu jaga2. Dgn sebab ada isteri, dgn sebab ada suami, dgn sebab ada anak, pahala besar. Tapi silap jalan, lagi bala akan sampai pada kita.


Alhamdulillah, bersyukurnya dapat kawan-kawan yang baik dan saling mengingati antara satu sama lain, sama-sama memberi semangat, walau masing-masing tahu ujian yang Allah turunkan bukan mudah buat kami, tapi kami yakin perancangan Allah buat setiap hambaNya adalah yang terbaik..syukur...


p/s:  muhasabah diri dalam setiap apa yang kita lakukan...peringatan untuk diri sendiri..




Love,

No comments:

Post a Comment

share it with me as i appreciate ur thoughts...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...